Karta Praw Pacjenta
Każdy pacjent korzystający z opieki medycznej w Polsce ma zagwarantowane określone prawa, które mają na celu zapewnienie poszanowania jego godności, intymności oraz dostępu do świadczeń zdrowotnych na najwyższym poziomie. Prawa te obejmują m.in.:
- Prawo do świadczeń zdrowotnych – pacjent ma prawo do świadczeń odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej.
- Prawo do informacji – pacjent ma prawo do pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, diagnozie, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, a także o ich następstwach.
- Prawo do wyrażenia zgody – pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych po uzyskaniu odpowiednich informacji.
- Prawo do tajemnicy informacji – pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny informacji związanych z nim, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
- Prawo do poszanowania intymności i godności – pacjent ma prawo do poszanowania swojej intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
Pełna treść Karty Praw Pacjenta dostępna jest na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Pacjenta: gov.pl
Kontakt do Rzecznika Praw Pacjenta
W przypadku wątpliwości dotyczących przestrzegania praw pacjenta lub potrzeby uzyskania dodatkowych informacji, można skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta:
- Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590 (czynna całą dobę)
- Adres: ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
- E-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
- Fax: (22) 506 50 64
Więcej informacji na temat kontaktu z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta można znaleźć na stronie: gov.pl